14.6.2021 | Company Announcement / Press release
FLSmidth toteuttaa Keliberin rikastamon prosessisuunnittelun

Keliber on tilannut Päivänevan rikastamon prosessisuunnittelun tanskalaiselta FLSmidthiltä. Yhtiöt ovat sopineet rikastamon prosessi-, lay-out- ja laitesuunnittelun toteuttamisesta.

”Olemme valinneet kumppaniksemme kokeneen mineraalialan toimijan, jolla on näyttöä litiumtuotannon rakentamisesta. Haluamme moitteettomasti toimivan rikastamon, jossa hyödynnetään parasta mahdollista teknologiaa, mikä tarkoittaa turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä ja kustannustehokkuutta”, sanoo Keliberin toimitusjohtaja Hannu Hautala.

”Olemme ilahtuneita Keliberiltä saamastamme prosessisuunnittelun tilauksesta. Se on vahva todiste osaamisestamme litiumalalla, jolla olemme olleet tehokkaiden laitteiden ja ratkaisujen johtava toimittaja ja asiantuntija jo yli 20 vuotta. Nyt otamme innolla seuraavan askeleen ja suunnittelemme tehokkaan, maailman parhaisiin kuuluvan rikastusprosessin Keliberille MissionZero-ohjelmamme mukaisesti", kommentoi FLSmidthin Mining Industry -liiketoiminnan johtaja Mikko Keto.

Rikastamon suunnittelu on jatkoa yhteistyölle: FLSmidth on tehnyt Kokkolaan rakennettavan Keliberin kemiantehtaan rumpu-uunissa tapahtuvan korkealämpötilakonversion perussuunnittelun, joka on juuri valmistumassa.

Keliberin rikastamo rakennetaan Päivänevan alueelle Kaustisen ja Kruunupyyn kuntien rajalle, litiumesiintymien välittömään läheisyyteen. Louhittava malmi jalostetaan rikastamolla spodumeenirikasteeksi, joka toimitetaan kemiantehtaalle edelleen jalostettavaksi litiumhydroksidiksi.

Hannu Hautala, toimitusjohtaja, Keliber, puh. 040 712 2432

14.6.2021 / Keliber Oy