12.3.2020 | Company Announcement / Press release
Business Finland myöntänyt 2,6 miljoonan euron avustuksen Keliberin litium-kemikaalituotannon kehittämiseen

Innovaatiorahoituskeskus Business Finland on myöntänyt Keliberin (“yhtiön”) litium-hankkeen kehittämiseen enintään 2,6 miljoonan euron avustuksen. Avustuksen täysimääräinen saaminen edellyttää yhtiöltä mittavan kehityssuunnitelman toteuttamista ja rahoitusehtojen täyttämistä. Avustus kohdistuu kehitys- ja innovaatiotyöhön, jolla edesautetaan, että yhtiön prosessi on kestävän kehityksen -mukainen ja lopputuote saavuttaa asiakkaiden asettamat laatuvaatimukset. Hanke kattaa ajanjakson 3.6.2019 – 31.8.2022.

Hanke on osa ensimmäistä yhteiseurooppalaista akkualan tutkimus- ja innovaatiohanketta (IPCEI – hanke), jossa EU:n pyrkimyksenä on rakentaa Eurooppaan kestävä, innovatiivinen ja kilpailukykyinen akkualan ekosysteemi. Euroopan komissio hyväksyi 9.12.2019 seitsemän jäsenvaltion esittämän 3,2 miljardin euron julkisen tuen akkualan tutkimus- ja innovaatiohankkeille. Hankkeessa ovat mukana Belgia, Italia, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa ja Suomi ja yhteensä 17 yritystä, joista 4 Suomesta. IPCEI on lyhenne sanoista Important Project of Common European interest (Euroopan yhteistä etua koskeva tärkeä hanke).

”Olemme erittäin tyytyväisiä rahoituspäätökseen ja Keliberin pääsyyn mukaan Eurooppalaiseen litiumioniakkuinnovaatioverkostoon, mikä osoittaa Keliberin olevan innovointiin ja kestävään kehitykseen panostava yhtiö. Rahoituspäätös mahdollistaa, että pystymme kehittämään tuotantoprosessiamme vieläkin vähäpäästöisemmäksi ja puhtaammaksi osana Eurooppalaista akkualan ekosysteemiä” sanoo Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lamberg.

Lisätietoja:

Pertti Lamberg, toimitusjohtaja, Keliber Oy, puh. 050 599 1189 (16.3.2020 asti)

Hannu Hautala, toimitusjohtaja, Keliber Oy, puh. 040 712 2432 (16.3.2020 lähtien)

Pekka Tanskanen, T&K päällikkö, Keliber Oy, 044 334 4938

12.3.2020 / Keliber Oy