4.3.2021 | Company Announcement / Press release
Sweco Keliberin kumppaniksi litiumhankkeen suunnitteluun ja toteutukseen

Keliber on valinnut Swecon litiumhankkeen EPCM-konsultiksi, jonka tehtäviin kuuluvat hankkeen suunnittelu- ja hankintapalvelut sekä rakentamisen johtaminen.

Keliberin litiumhanke käsittää Kaustiselle, Kokkolaan ja Kruunupyyhyn sijoittuvat kaivos- ja rikastamotoiminnot sekä Kokkolan litiumhydroksiditehtaan. Hankkeen rakennusvaiheen on suunniteltu alkavan vuonna 2022 ja tuotannon 2024. Enimmillään hanke työllistää jopa 500 henkeä.

"Valitsimme hankkeellemme vahvan kumppanin, jolla on kokemusta vastaavien suurten kokonaisuuksien vastuullisesta suunnittelusta ja turvallisesta toteuttamisesta. Olemme valmiita viemään hankkeemme suunnittelun kautta toteutukseen Swecon kanssa", toteaa Heikki Pekkarinen, Keliberin projektijohtaja.

"Kokeneen EPCM-kumppanin valinnan myötä ja onnistuneen 40 miljoonan euron rahoituksen turvin voimme viedä litiumhankkeemme eteenpäin suunnitelmiemme mukaisesti. Tarkoituksenamme on jakaa arvoa litiumista työpaikkojen ja verotulojen kautta sekä edistää osaltamme ilmastonmuutoksen hillitsemistä vastuullisena akkukemikaalin tuottajana", sanoo Hannu Hautala, Keliberin toimitusjohtaja.

"Meille Swecolla on merkittävää saada toimia yhteistyössä Keliberin kanssa näin mittavassa akkuteollisuuden hankkeessa. Olen erittäin iloinen, että olemme jo vuosien ajan toimineet yhteistyökumppaneina ja saaneet tukea Keliberiä akkukemikaalien kehityksen eturintamassa. Keliberin litiumhankkeen toteutuminen edistää ilmastotalkoita, kestävää liikennettä ja energiamurrosta, ja edustaa suomalaista teknistä huippuosaamista”, sanoo Erik Skogström, Swecon teollisuustoimialan johtaja.

Keliberin tavoitteena on aloittaa akkulaatuisen litiumhydroksidin tuotanto omasta malmista ensimmäisenä eurooppalaisena yhtiönä vuonna 2024. Litiumin kysynnän ennustetaan tuolloin ylittävän tarjonnan erityisesti liikenteen sähköistymisen ja digitalisaation seurauksena.

Lisätietoja:

Keliber on suomalainen erikoiskemikaali- ja kaivosyhtiö, jonka tavoitteena on tuottaa vastuullisesti erittäin puhdasta, akkulaatuista litiumhydroksidia kasvaville sähköautomarkkinoille omasta malmista vuonna 2024. www.keliber.fi

Sweco on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Yhdessä asiakkaidemme ja 17 500 asiantuntijamme voimin tartumme kaupungistumisen haasteisiin ja digitalisaation mahdollisuuksiin ja luomme ratkaisuja, jotka edistävät kestävämmän yhteiskunnan kehittämistä. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on noin 2 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq).

EPCM (Engineering, Procurement and Construction Management) - projektin suunnittelu, hankinta ja rakentamisen johtaminen.

4.3.2021 / Keliber Oy

Raportit ja julkaisut